Szkolenia i ewaluacje sędziów na licencję st. II 2025 – PODSUMOWANIE

Listopad był miesiącem, w którym Centralne Kolegium Sędziów organizowało akcje szkoleniowo-egzaminacyjne we wszystkich blokach.

Na pierwszy ogień tym razem poszli sędziowie specjalizujący się w rzutach. W szkoleniu i egzaminie, które odbyły się w dniach 8-9.11.2025 r. w Kujawsko-Pomorskiej Arenie Toruń udział wzięło 24 sędziów reprezentujących 13 Wojewódzkich Kolegiów Sędziów.

W pierwszym dniu uczestnicy mieli okazję wysłuchać prelekcji prowadzonej przez członków Komisji szkoleniowo-egzaminacyjnej. Wykład był podzielony na kilka bloków.
W sesji popołudniowej natomiast wszyscy przystąpili do pisania testu, składającego się z 22 pytań.
W kolejnym dniu omawiany był test oraz przedstawiona została kwestia weryfikacji sprzętu rzutowego przy użyciu „walizki Polanika”.

𝐊𝐨𝐦𝐢𝐬𝐣𝐚 𝐬𝐳𝐤𝐨𝐥𝐞𝐧𝐢𝐨𝐰𝐨-𝐞𝐠𝐳𝐚𝐦𝐢𝐧𝐚𝐜𝐲𝐣𝐧𝐚 pracowała w składzie: P͟r͟z͟e͟w͟o͟d͟n͟i͟c͟z͟ą͟c͟y͟ – Przemysław Otomański oraz c̲z̲ł̲o̲n̲k̲o̲w̲i̲e̲: Grzegorz Batóg, Barbara Dukarska, Radosław Jurczak, Tomasz Łojko i Paweł Zieliński

Paweł Zieliński

W dniach 15-16.11.2025 r. również na obiektach Kujawsko – Pomorskiej Areny Toruń odbyło się szkolenie i weryfikacja z 𝐛𝐥𝐨𝐤𝐮 𝐬𝐭𝐚𝐫𝐭𝐮.

Pierwszego dnia przeprowadzono szkolenie z następujących modułów tematycznych:
1. Przepisy dotyczące startu,
2. Praca zespołowa sędziów na starcie,
3. Proces startu,
4. Postawy i zachowania,
5. Analiza wideo i System Informacji Startowej,
6. Studium przypadków.
Kolejnego dnia przeprowadzono egzamin w trakcie, którego sprawdzano kompetencje kandydatów w zakresie: testu ogólnego, analizy wykresów, analizy przypadków oraz obserwacji zapisów wideo.

𝐒𝐤ł𝐚𝐝 𝐤𝐨𝐦𝐢𝐬𝐣𝐢 𝐞𝐰𝐚𝐥𝐮𝐚𝐜𝐲𝐣𝐧𝐞𝐣: Aleksander Tynelski, Sebastian Świerc, Łukasz Kokot, Kamil Dyszlewski, Michał Omilian oraz Robert Palka.

Robert Palka

Równolegle do szkolenia z bloku startu w dniach 15-16 listopada 2025r. odbyło się szkolenie i weryfikacja w 𝐛𝐥𝐨𝐤𝐮 𝐬𝐤𝐨𝐤ó𝐰.

Poprzedzone było ono szkoleniem on-line, które odbyło się 6 listopada 2025r.
Podczas s̲z̲k̲o̲l̲e̲n̲i̲a̲ ̲O̲N̲L̲I̲N̲E̲ omawiane zostały tematy:
1. Zadania Arbitra – Katarzyna Kamińska
2. Obowiązki Sędziego Głównego Skoków i Arbitra – przed konkursem – Wiktor Walęcki
3. Przygotowanie miejsca rozgrywania konkurencji – skok wzwyż – Wiktor Walęcki
4. Przygotowanie miejsca rozgrywania konkurencji – skok o tyczce – Wiktor Walęcki
5. Przygotowanie miejsca rozgrywania konkurencji – skok w dal/trójskok – Katarzyna Kamińska
6. Obowiązki Sędziego Głównego Skoków i Arbitra – w trakcie konkursu – Katarzyna Kamińska
7. Obowiązki Sędziego Głównego Skoków i Arbitra – po konkursie – Katarzyna Kamińska
8. Pomiar odległości – taśma/EDM/VDM – Wiktor Walęcki
9. Dyskwalifikacja zawodnika – Katarzyna Kamińska
10. Dozwolona i niedozwolona pomoc – Paulina Mikołajczuk
11. Wideorejestracja belki VeriLynx – Katarzyna Kamińska, Wiktor Walęcki
12. Postępowanie przy wynikach rekordowych – Mirosław Gintrowicz
13. Współpraca SG/Arbitra z Reżyserem Zawodów (EP) – Filip Moterski

W dniu 15 listopada do południa odbyło się szkolenie stacjonarne, a po południu szkolenie praktyczne.
Tematyka s̲z̲k̲o̲l̲e̲n̲i̲a̲ ̲s̲t̲a̲c̲j̲o̲n̲a̲r̲n̲e̲g̲o̲:̲
1. Prowadzenie protokołów: Paulina Mikołajczuk
2. Protesty – notowanie w protokołach, procedura zgłaszania protestu- Ewa Rojewska
3. Protokoły- ćwiczenia- Arleta Barszcz
4. Skoki długie- Mirosław Gintrowicz
5. Błędy w skokach i wieloskok- Katarzyna Kamińska
6. Skoki wysokie- Wiktor Walęcki

Elementem s̲z̲k̲o̲l̲e̲n̲i̲a̲ ̲p̲r̲a̲k̲t̲y̲c̲z̲n̲e̲g̲o̲ było zapoznanie się z technologią wideorejestracji odbicia z belki VeriLynx przeprowadzonym przez Wiktora Walęckiego.
W tym miejscu ślemy podziękowania dla firmy Domtel Sport Timing za udostępnienie sprzętu.
Stanowisko cieszyło się dużym zainteresowaniem, każdy uczestnik szkolenia mógł zasiąść za monitorem, dokonać nagrania i przeprowadzić analizę odbicia.

Szkolenie praktyczne obejmowało również stanowisko skoku w dal prowadzone przez Katarzynę Kamińską, Mirosława Gintrowicza Paulinę Mikołajczuk oraz stanowisko przy skoczni wzwyż prowadzone przez Ewę Rojewską i Arletę Barszcz.
Po szkoleniu praktycznym odbyło się spotkanie podsumowujące i dyskusja na tematy i pytania zadawane przez uczestników szkolenia.

W niedzielę 16 listopada sędziowie napisali test weryfikacyjny, a po teście każdy z nich był zaproszony na rozmowę. Wszyscy zaproszeni kandydaci odpowiedzieli również na pytania zawarte w ankiecie ewaluacyjnej, której wyniki – jak się okazało – były bardzo satysfakcjonujące.

Skład komisji szkoleniowo – egzaminacyjnej: Janusz Krynicki, Ewa Stelmach – Jałoszyńska, Mirosław Gintrowicz, Arleta Barszcz, Ewa Rojewska, Katarzyna Kamińska, Paulina Mikołajczuk i Wiktor Walęcki

Arleta Barszcz, Wiktor Walęcki

Jako ostatni, swoje szkolenie i ewaluację w dniach 21-23.11.2025 r. w Toruniu przeprowadziła komisja w bloku biegów. Do ewaluacji przystąpiło w sumie 18 uczestników z różnych części kraju.

W pierwszym dniu obyło się szkolenie poświęcone zagadnieniom związanym z praktycznymi aspektami pracy arbitra i sędziego głównego biegów (organizacja pracy, holistyczne rozpatrywanie protestów, organizacja pracy sędziego fotofiniszu czy zmiany w przepisach). Tego samego dnia odbyła się pierwsza część egzaminu, sprawdzająca wiedzę z przepisów.

W drugim dniu, od rana uczestnicy zmagali się z drugą częścią egzaminu, która składała się z kilku etapów: analiza video, analiza zdjęć fotoniszu, analiza wydruków z chronometru typu SLANDI, rozstawienia i awanse do kolejnych rund oraz analiza przypadków. Przewodniczącym komisji ewaluacyjnej był Przemysław Grzybowski (łódzkie), a w komisji pracowali: Małgorzata Górecka (śląskie), Beata Kądziołka (podkarpackie), Filip Moterski (łódzkie) i Waldemar Mroczyński (wielkopolskie).

Filip Moterski